3 dårlige sovevaner, du skal undgå

3 dårlige sovevaner, du skal undgå
Written by
Morgan German

Har du nogensinde tænkt over, hvad der sker med dit hår, mens du sover? Kan dårlige hårdage mon undgås ved at ændre på ens sovevaner? Vidste du, at dårlige vaner rent faktisk kan føre til hårskader?

Ja, det er muligt at ødelægge ens hår selv uden at vide det. I denne blog finder du ud af alt om hårskader, når det kommer til dine søvnvaner – og hvad det kan forårsage.

 

Pudebetræk Og Hår

Som du måske allerede ved, kan dit pudebetræk, uden tilstrækkelig pleje, rumme mange grimme ting, såsom olier, snavs, sved, bakterier og andet, fra daglig brug. Faktisk producerer vores krop naturlige olier, som kan overføres til pudebetrækket og andre stofmaterialer. Desuden kan døde hudceller fra ens ansigt og hoved hobe sig op på dine pudebetræk hver nat. Derfor er det nødvendigt at holde dine pudebetræk rene.

Det er dog ikke alle som får prioriteret dette. Pudebetrækkets udseende kan være vildledende: De kan se rene ud, men i virkeligheden er de det ikke. Eksperter anbefaler, at du muligvis skal vaske dem mindst en eller to gange om ugen for at undgå en ophobning af disse ting.

Derudover bruger vi 5 til 8 timer om dagen på at ligge vores hovede på en pude, så kan materialerne i pudebetræk til en vis grad påvirke hårets velvære. Man har troet, at bomuldsstoffer kan fremkalde spaltede spidser, hårbrud og sammenfiltring, da de absorberer æteriske olier fra ens hår.

Der er en grund til, at lettere stoffer så som silke, satin og bambus faktisk kan være mere gavnlige for dit hår. Brug af et pudebetræk lavet med disse materialer kan ligeledes hjælpe med at minimere friktionen, mens du sover, og dermed bevare dit hårs kvalitet og glans, især hvis du har krøllet hår.

 

At Sove Med Vådt Hår

Lader du dit hår være fugtigt, mens du sover, og du kan risikere, at det bliver beskadiget sammen med spaltede spidser. Når håret er vådt, er det mere sårbart over for forstyrrende faktorer. Faktisk er dit hår svagest, når det er vådt.

Vådt hår kan nemt blive forstyrret og svækket, mens du kaster og drejer dig i søvne. Hårets neglebånd er også tilbøjelige til at rejse sig og gnide sig mod puder og lagner, hvilket resulterer i kruset og tørt hår. Desuden betyder det at sove med vådt hår, at håret kan være mere tilbøjelig til at føles uplejet, sammenfiltret eller pjusket om morgenen.

Derudover tyder forskning på at det at sove med vådt hår kan øge antallet af svampe i hovedbunden. Svampe (som f.eks. Malassezia) er kendt for at forårsage skæl og mange andre hovedbundsproblemer.

Når du ikke tørrer dit hår godt nok før sengetid, bliver den slags svampe konditioneret til at formere sig på din hovedbund. Desuden kan vådt hår fugtiggøre pudebetræk, hvilket kan gøre det til et ideelt miljø for svampe at gro.
En undersøgelse udførte en pudetest og fandt ud af, at der kan være 4 til 16 arter af svampe i en pude.

 

Dårlig Hårstruktur Mens Du Sover

Når en frisure skaber længerevarende spændinger i håret, såsom ved stramme fletninger, kan det i sidste ende forårsage traction alopeci. Skaden forårsaget af disse frisurer kommer ofte fra den overdrevne trækkraft på hovedbundens hud, hvilket forårsager hovedbundsbetændelse (f.eks. ømhed, svie eller skorpedannelse). Som følge heraf svækker de hårsækkene, og der kan opstå hårtab.

Situationen er værre, når du har en sådan frisurer, mens du sover, fordi trækkraften øges, når du vender og drejer dig i sengen. Det betyder mere trækkraft, øget spænding og større chance for hovedbundsbetændelse. Hvis du har langt hår, kan du flette det løst eller binde det i en knold for at undgå sammenfiltring.

Og hvad er endnu værre end vådt hår eller en dårlig frisure? At style ens hår, mens det stadig er vådt, og så gå i seng med det!

Nogle mennesker fletter normalt deres hår eller laver en stram opsætning, selvom deres hår stadig er vådt, hvilket er en frygtelig vane for dit hår. På dette stadie er det nødvendigt at undgå det, da fletning tilføjer spænding til hårstrået, hvilket kan i nogen tilfælde føre til hårskader. Når du ikke har andet valg end at sove med vådt hår, er anbefalingen at lade dit hår være løst.

 

Et Forslag Til Din Hårrutine Om Natten

Udover at få en tilstrækkelig mængde søvn hver dag, er det en fordel at have en forkælelsesrutine til dit hår og hovedbund om natten. Dette inkluderer at bruge en god hårserum eller at give dig selv en hovedmassage.

Da kroppens helings- og vækstmekanisme virker mens den hviler sig, kan fordelene ved din rutine øges og forstærkes mens du sover. Det sker på grund af øget cirkulation, nedsat inflammation og accelereret cellevitalisering.

 

Konklusion

For at beskytte dit hår er det vigtigt at vaske dit pudebetræk ofte. De er hjemsted for både olier, snavs, sved og bakterier, som ikke kun kan skade din hud, men også dit hår. Derudover kan det materialerne pudebetrækket er lavet af bidrage til dit hårs velvære. Bomuld har god absorberingsevne og kan suge æteriske olier ud af dit hår. Dette kan muligvis bidrage til hårproblemer. I mellemtiden kan materialer som silke, satin eller bambus godt være fordelagtige, da de er gode til at bevare bådfe dit hårs fugt og glans.

Hvad mere er at det også godt kan være til en vis grad skadeligt for dit hår at sove med vådt hår. Der kan forekomme spaltede spidser, kruset, tørt hår eller lignende. Din hårkvalitet kan yderligere forringes, ved at kombinere dette med det at have fletninger eller andet som ligger pres på dit hår. Uden at tørre dit hår inden du sover, sætter du dit hår i en dårlig situation. Svampe og anden form for mikroskopisk liv vil have en chance for at udvikle og formere sig. Disse svampe kan føre til skæl eller dermatitis og i sidste ende hårtab.

Endelig kan hårstile, der sat op på et overdrevent plan, føre til hårskader så som traction alopeci, da de kan være en årsag til hovedbundsbetændelse på grund af skade på hårsækkene grundet det pres der bliver lagt på dem. Konsekvenserne kan være mere alvorlige, når du også sover med disse frisurer, da de trækkræfter, der placeres på hovedbundens hud, kan intensiveres endnu mere.

  

Ansvarsfraskrivelse:

SBL-indhold er ikke beregnet til at forebygge, behandle, helbrede eller diagnosticere sygdomme eller medicinske tilstande. Hvis du er i tvivl om dit helbred, skal du kontakte din læge.

 

Referencer

Billero, & Miteva, M. (2018). Traction alopecia: the root of the problem. Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology, 11, 149–159. https://doi.org/10.2147/CCID.S137296

Haskin, & Aguh, C. (2016). All hairstyles are not created equal: What the dermatologist needs to know about black hairstyling practices and the risk of traction alopecia (TA). Journal of the American Academy of Dermatology, 75(3), 606–611. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2016.02.1162

https://www.healthline.com/health/sleeping-with-hair-wet#health-risks