Almene hårproblemer om vinteren
Written by
Morgan German

Det er aldrig nemt at holde dit hår i sin bedste form i vintermånederne. Den kolde, tørre luft, det barske vejr og alt, hvad vinteren bringer, kan til en vis grad underminere dit hårs helbred. Din hovedbund kan måske være skællet eller dine hårstrå kan føles statiske, tørre og skrøbelige, hvilket muligvis kan medbringe øget hårtab. I denne artikel vil vi gerne introducere dig til de mest almindelige problemer, der kan opstå når du forsøger at opretholde dit hårs velvære i den kolde årstid.


Tørre luft, tørre hår og hovedbund

men guy hair in winter

Om vinteren har luftfugtigheden en tendens til at være lavere i visse dele af verden. Den er så lav, at den let absorberer fugt omkring dig, inklusiv fugt fra din hud og dit hår. Som et resultat bliver dit hårs fugt hurtigere forbrugt af den tørre luft omkring dig, hvilket efterlader det mere tørt og skrøbeligt.

På samme måde er din hovedbund tilbøjelig til at blive dehydreret i løbet af vinteren. Du vil måske bemærke mere en skællende hovedbund på grund af en sådan dehydrering, også selvom du ikke har ændret noget i din hårplejerutine.
Skællende hovedbund er et tema vi ønsker at yderligere uddybe i et separat artikel opslag.

Det er en kendsgerning at mere opmærksomhed på ens hårpleje er essentiel hvis man ønsker håndtere denne situation korrekt. Det kan være en fordel at påføre super fugtgivende shampoo og balsam for at øge fugtigheden til dit hår. “Leave-in” balsam eller hårmasker kan også være en mulighed for at give ekstra næring til dit hår. Et lille tip kan være at blot bruge ganske almindelig hårbalsam som en hårmaske og lade den sidde i omkring 15 minutter før skylning. Det er en fantastisk god idé at bruge varmt vand til din hårvask i de kolde tider. Varmt vand vil nemlig tørre dit hår og hovedbund yderligere.

Den bedste måde at tørre dit hår på er lufttørring eller føntørring med lav varme. Fordi det netop ikke påfører ekstrem varme direkte på hovedbunden og håret, kan du med god effekt holde på fugten, alt imens du også ender ud med tørt og rent hår, inden du går udenfor. Det er en anbefaling at børste dit hår forsigtigt, når det kolde vejr rammer, da det som sagt gør dine hårstå mere uholdbare.


Skrøbeligt hår

Når håret bliver mere tørt på grund af vejret, er brud på hårstrå som regel også et forekommende fænomen. Brud kan ske på grund af forskellige faktorer om vinteren: lav luftfugtighed, kulde, i forvejen tørt hår, osv.

At holde dit hår væk fra kemiske behandlinger såsom farvning eller blegning så meget som muligt er det bedste for at beskytte dit hår i denne periode. På grund af den tørre vintertid, vil dit hår have behov for meget længere tid til at komme sig efter eventuelle skader forårsaget af sådanne behandlinger.

Derfor er det også vigtig at tænke på hvordan du styler dit vinterhår. At sætte dit hår op i en knold eller lignende, at sno fletninger for stramt eller at bruge gummibånd, er alt sammen noget som kan skade dit hår. Enhver aktivitet, der vrider, trækker eller ligger intensiv fysisk pres på dit hår vil føre til hårbrud.    

winter woman hair dry


Statisk elektrisitet om vinteren

Hvis du har langt- eller mellemlangt hår, kan statisk elektricitet være med til at ugle dit hår om vinteren. Håret bliver fuld af statisk elektricitet om vinteren på grund af mangel på fugt i luften. Statisk elektricitet vil give dig det "hårrejsende" look og mere flyvende hår. Men hvorfor sker det?

Friktionen mellem dit hår og en anden genstand, for eksempel en hat, vil forårsage en opbygning af elektrisk ladning. Hvis luften er fugtig, kan ladningen som regel bare gå væk. Men på grund af vinterluftens ekstreme tørhed forbliver en sådan statisk elektricitet og den akkumuleres i dit hår, hvilket får hårstrå til at modstå hinanden og adskilles, som giver denne "hårrejsende". Derudover vil varmen fra din vinterbeklædning og overtøj tiltrække elektrisk ladede hår og forårsage hårstråene stritter i alle retninger.

For at håndtere det, er det endnu en gang den bedste løsning at holde dit hår fugtet. Om vinteren er det en god idé at bruge forskellige fugtighedscremer til håret i udstrakt grad. 


D-vitamin mangel

Vær forsigtig, da du kan opleve ernæringsmæssige underskud om vinteren- især mangel på D-vitamin. Om vinteren, da dagtimerne er relativt korte, fører det til et betydeligt fald i niveauet af denne vitamin på grund af manglen på sollys.

Udover at underminere velværet for dine knogler, tænder og muskler, påvirker D-vitaminmangel også hårets sundhed kritisk. Nedsat vitamin D-funktion vil føre til defekt stamcelle fornyelse og hårsækkens vækstcyklus kan gå tabt. En optimal koncentration af D-vitamin afgørende for at forsinke aldring og hårtab.

Derudover er der en mærkværdig sammenhæng mellem graden af D-vitaminmangel og varigheden af hårtab: Jo længere varighed af hårtab, jo mere alvorlig er det underskud af D-vitaminmangel som der er tale om. 

For at forhindre dette, bør du bide ekstra mærke i, hvad det er du spiser dagligt. Der er en bred vifte af fødevarer, der let kan give en god mængde D-vitamin til din krop, såsom laks, tun, levertran, okselever, svampe, æggeblommer osv. Nogle former for beriget mad såsom fiskeolie , mælk, morgenmadsprodukter, appelsinjuice, sojadrikke og mejeriprodukter, så som yoghurt, er også gode kilder til at booste D-vitamin i din krop. Vitamintilskud kan være nyttige, men du bør konsultere din læge, før du beslutter dig for eventuelle kosttilskud.

winter

Konklusion

Vinterens bitre kulde betyder som regel mere end bare et problem for dit hårs helbred: tørhed,statisk elektricitet, tilbøjelighed til at knække eller mangel på D-vitamin. 

For at håndtere disse problemer skal du intensivt fugte dit hår, opretholde en sund livsstil som f. eks. at spise ordentligt og dyrke motion regelmæssig, undgå kemiske eller varmebehandlende løsninger til dit hår og endeligt tage vitamintilskud, hvis det er nødvendigt og under konsultation af din læge.

Ydermere kan daglig hårpleje bidrage til dit hårs sundhed. Den måde, du vasker, børster, tørrer og styler dit hår på (eller hvilken slags shampoo og balsam du bruger i det hele taget) vil afgøre omfanget af dit hårs kvalitet og mængde. At være mere hensynsfuld, når du plejer dit hår, vil også være afgørende i de kolde måneder.



Read more:

References

  • Dhaher, & H Alwan, M. (2020). Role of Vitamin D in Female Pattern Hair Loss Among Iraqi Women: A Case-Control Study. The Medical Journal of Basrah University38(2), 55–64. https://doi.org/10.33762/mjbu.2020.127206.1026 
  • Gerkowicz, Chyl-Surdacka, K., Krasowska, D., & Chodorowska, G. (2017). The Role of Vitamin D in Non-Scarring Alopecia. International Journal of Molecular Sciences18(12), 2653–. https://doi.org/10.3390/ijms18122653
  • Liyanage, D.; Sinclair, R. Telogen Effluvium. Cosmetics 2016, 3, 13. https://doi.org/10.3390/cosmetics3020013
  • Quist, S.R., Quist, J. Keep quiet—how stress regulates hair follicle stem cells. Sig Transduct Target Ther 6, 364 (2021). https://doi.org/10.1038/s41392-021-00772-4
  • https://health.clevelandclinic.org/your-best-strategies-for-beautiful-hair-in-the-winter/